C/ Major, 29 - 08110 Montcada i Reixac

935 641 696

Els AIPS: El primer pas cap a una escola democràtica

Els AIPS: El primer pas cap a una escola democràtica

Els AIPS, el primer pas cap a una escola democràtica. Aquest és el tercer curs que tenim a l’escola la figura de l’AIP (Agent Impulsor de la Participació), que consisteix en un membre AIP dins de l’equip docent i 2 representants de cada classe de primària triats en votació. 

Setmanalment, els divendres d’11 a 12, es porten a terme les assemblees d’AIP’s perquè es puguin parlar els temes més rellevants de l’escola, abordar els diferents problemes, aportar idees, engegar diversos projectes transversals, col·laborar en les festes escolars, dissenyar el pati que els agradi, etc.

La figura de l’AIP neix de la necessitat de millorar la participació dels diferents agents que formen part de la vida de l’escola amb l’objectiu de transformar-nos en una escola democràtica. Entenem l’escola com un sistema viu i en constant evolució que necessita el suport, les idees i les propostes de millora del màxim de persones vinculades al respecte. És per això, que entenem que el professorat, les famílies, l’alumnat i l’entorn proper han d’anar junts de la mà en la cerca del progrés i l’adaptació de l’escola.

En primer terme, hem valorat la necessitat de millorar i augmentar la participació del nostre alumnat en les diferents decisions que estan relacionades amb la seva vida escolar, ja que creiem que és el centre del nostre projecte educatiu. Per fer-ho, s’ha substituït la figura del delegat i sotsdelegat per la dels AIP’s (Agent Impulsor de la Participació). Cada grup-classe decideix en assemblea i mitjançant una votació quins són els 2 alumnes que els representen. Aquests reben el nom de portaveu i eco-delegat.

En aquestes reunions s’han pogut decidir temes molt importants. La primera decisió que es va prendre, va ser que per facilitar la participació de la gran majoria dels alumnes en aquest projecte només es podia ser AIP una vegada en cada comunitat i que cada trimestre es canviarien els càrrecs. Així al final de cada etapa fins a 18 alumnes podrien tenir la possibilitat d’ocupar un d’aquests dos càrrecs. 

Les reunions es poden fer per comunitats o tots junts si és un tema molt important que afecta a tota l’escola. Aquestes es fan tots els divendres al desdoblament de Pri-3.

La comunitat de grans la realitza d’11 a 11:30 h i la comunitat de mitjans a continuació d’11:30 a 12 h. Com ja hem dit anteriorment, si en la reunió han de ser-hi tots llavors es porta a terme d’11 a 12 h.

El funcionament de l’assemblea consisteix a seguir l’ordre del dia establert pel mestre AIP. Cada classe té una llibreta on porta apuntat tots els temes que vol parlar i també apunten tots els acords presos a la reunió. Es dona veu a tots i cadascú dels portaveus de cada classe i es debaten tots els aspectes comentats. A l’acabament, apunten a la seva llibreta els acords que a tutoria hauran d’explicar davant dels seus companys.

La tasca dels AIPS és millorar la participació dels seus companys de classe en les decisions dels temes rellevants de l’escola. Han de mantenir un constant interès i una motivació especial en el gruix de la seva classe. A més a més, han de procurar que a tutoria sempre es guardi un espai per comentar tot el que s’ha parlat a l’assemblea. Finalment, el portaveu ha d’explicar molt bé tots els temes tant a tutoria com a les reunions esmentades i els eco-delegats s’encarreguen de tot el que està relacionat amb l’escola verda.

Quina és l’opinió que tenen els AIP’s del seu rol a l’escola?

Tot seguit, us destaquem algunes de les valoracions que fan els AIP’s:

  • Les reunions m’agraden perquè em puc expressar lliurement sobre l’escola en general.
  • Aquesta experiència ha sigut única per mi.
  • Sempre he volgut ser AIP, i que aquest any ho pugui ser m’ha donat més confiança en mi mateixa.
  • Sense els AIP’s l’escola seria diferent.
  • Ha estat molt bé i ha valgut la pena perquè és un espai on comentes els problemes i busques solucions per millorar. Està bé que ens escoltin perquè a vegades, pensem diferent que els mestres.
  • L’experiència m’ha agradat molt. Em va encantar l’excursió al riu i està molt bé preocupar-nos per la natura del poble.
  • A mi m’ha agradat molt ser ecodelegada i estic molt contenta de ser-ho. Els divendres els vull aprofitar per millorar coses de l’escola.
  • He pogut fer nous amics i conèixer altres nens i nenes de la meva comunitat.
  • Ara m’escolten d’ençà que soc AIP i puc parlar a classe.
  • Ens agrada fer preguntes i millorar el pati o l’escola en general.
  • M’agrada votar per decidir coses, escriure a la llibreta i explicar-ho a classe.
  • M’ha agradat molt ser delegada i m’encantaria tornar a ser-ho un altre cop.

Des de l’escola, valorem aquest projecte com a una oportunitat per a treballar valors democràtics i essencials en la nostra societat com l’escolta activa, el respecte, la tolerància, la frustració i l’empatia. També el connectem amb el nostre projecte #avuixdemà2024 mitjançant alguns reptes com el d’oberts, transformadors, aprenem, cercle, lideratges, identitat i xerpa. 

CreaEscola Quality Certificate for Education Website