C/ Major, 29 - 08110 Montcada i Reixac

935 641 696

L’adaptació a I3 dels sols i les llunes

L’adaptació a I3 dels sols i les llunes

L’ADAPTACIÓ A I3, EL DIA A DIA DELS SOLS I LES LLUNES (per les seves tutores)

A Fedac Montcada, a les aules d’Infantil 3 hem iniciat una nova aventura, en la que els nostres alumnes són els protagonistes. Esperem que sigui una experiència plena de moments memorables fins a l’últim curs de primària.

El nostre objectiu és que el primer contacte dels nostres infants en la que serà la seva casa durant els pròxims anys, sigui un procés proper i acollidor. És per això que l’escola s’ha bolcat en posar tots els recursos a l’abast dels nouvinguts, per tal de fer una adaptació tan curosa com sigui possible (grups reduïts, horaris flexibles, mestres de reforç…)

És molt important la implicació de les famílies, sense elles aquest procés seria molt més difícil. És bàsic que escola i família vagin en una mateixa direcció.

Aquestes línies que llegireu a continuació us ajudaran a entendre l’adaptació dels més petits. A més, us donaran alguns consells i rutines perquè les pugueu compartir a casa si així ho desitgeu.
L’infant s’ha d’habituar a nous espais, persones, horaris, jocs, menjars, hàbits, etc. Davant d’això, una de les formes més comunes d’expressió dels infants de 3 anys és el plor. Generalment és un plor adaptatiu, ens mostra els seus sentiments i li permet treure la inquietud i tristesa que li pot provocar la nova situació. Una altra reacció freqüent és la rebequeria. Amb menys freqüència poden aparèixer dificultats per dormir, descontrol d’esfínters…
Per aquest motiu sempre recomanem que us acomiadeu d’ells amb tranquil·litat, dient adeu i sense angoixes per afavorir una millor adaptació a la nova situació.


Passades unes setmanes arribarà a la classe amb normalitat. Hem de tenir en compte que cada infant és diferent i que, per tant, tindrà el seu propi procés. A uns el període d’adaptació els durarà una setmana, d’altres un mes i d’altres un trimestre, però tots s’acabaran adaptant a aquesta nova etapa tan especial.
Per tot això, a la nostra escola la primera setmana els infants venen només al matí. Els tres primers dies es divideixen en dos grups venint només mig matí, els dos dies restants el grup sencer tot el matí. També, durant aquesta setmana, les famílies tenen l’opció d’acompanyar el seu fill/a a dins de l’aula durant la primera mitja hora, en cas que ho considerin adient.

Tot aquest acompanyament té com a resultat que l’infant comenci la nova etapa creant vincles positius, que els facin sentir segurs i confiats, per tal de tenir una estabilitat emocional que els permeti afrontar amb plenitud els futurs aprenentatges.

A poc a poc ells mateixos ens mostraran que ja estan preparats per quedar-se a l’escola. Aquests senyals són fàcils de veure si observem amb atenció: un cos relaxat, una disposició per jugar, una actitud de confiança cap a la seva mestra, un acomiadament del pare o la mare natural i sense angoixa, entre d’altres.

Tot aquest procés serà determinant en el funcionament del dia a dia dels vostres fills/es a l’aula. Quan arriben al matí el primer que fan és iniciar-se en els hàbits i rutines d’autonomia personal (treure l’abric, posar-se la bata, guardar la bosseta…), totes aquestes rutines ajudaran als nostres alumnes a ser més independents, a sentir-se emocionalment més estables, una bona autonomia és directament proporcional a un BON APRENENTATGE.

Arribem a l’aula i hem de posar la bosseta, l’aigua i la jaqueta al seu lloc. A mesura que van guardant les seves coses seuen a la rotllana esperant per fer els dos minuts de relaxació, la que fem tres cops al dia per tal de començar les activitats més tranquils i preparats. Ens diem bon dia tot cantant la cançó del “Bon dia” i posant els noms a la classe. També cantem la cançó “Els dies de la setmana” (totes dues de la Damaris), i posem la seqüència de les activitats diàries amb les fotos. És molt important situar-los en el que faran durant el dia, ja que això els dona seguretat i tranquil·litat sabent allò que vindrà.


A mesura que el primer trimestre avança ens comencem a endinsar en els aprenentatges. Descobrim, experimentem i ens divertim en les estones d’ambients, projecte, Emoart, Innovamat…
El pati és un dels espais que més els agrada…se senten més lliures i poden fer un joc molt diferent del que poden fer a l’aula. Sempre el fem després de la mitja hora d’esmorzar.

Abans de menjar i quan tornem del pati ens rentem les mans. Igualment, quan arriba l’hora de dinar, si dinem a l’escola agafem el pitet i anem amb les monitores del menjador cap a dinar, la resta marxen a casa, asseguts a la rotllana esperant perquè els cridem.
La rotllana també és una rutina que els dona seguretat i que ràpidament aprenen. Aquest espai serà durant tot el curs el nostre punt de trobada, on ens direm bon dia, programarem el dia, iniciarem converses i projectes… és una part molt important del nostre dia a dia.


Sols i Llunes, benvinguts a casa vostra. Serem la vostra família Fedac els pròxims anys! Comença l’aventura de créixer!

CreaEscola Quality Certificate for Education Website